Pokud se hovoří o revoluci informačních technologicích posledních dekád, málokdy se tento vývoj dokládá na způsobech vánočních a novoročních přání. Přitom právě v této oblasti lze zaznamenat hned několik epoch navazující na faktický monopol poštovních zásilek. Jelikož otevření této záležitosti empirickým výzkumem zřejmě zůstává výzvou až pro příští generaci kybersociologů, je třeba následující výpověď brát jako výsledky ryze subjektivního a nereprezentativního pozorování, na kterém se navíc mohl projevit faktor rychlého zapomínání.
Tak například už není příliš jasné, zda éra e-mailových „péefek“ mírně předstihla drtivý nástup SMS nebo začínaly přibližně stejně. V každém případě se mobilní telefony šířily rychleji než přístup k internetu, který byl často školní či firemní, a tak nastaly zlaté časy sdělení kratší než 160 znaků, bez háčků a čárek, zpravidla nějakého čtyřverší, v němž nesmělo chybět slovo hvězdička dobře rýmovatelné s dalšími zdrobnělinami. Samostatnou kategorií bylo podobné poetické dílo určené kamarádům, spolužákům či kolegům; v něm bylo radno sentiment propojit s cynismem a alespoň pokusem o vtipem. Zdá se však, že této době pomalu odzvání, aniž by ji stihli uchopit literární vědci (ačkoli schválně jaké oni si posílají textové zprávy o Vánocích?). Větší výdrž má – zejména ve firemní korespondenci – elektronická pošta a byť oslaben, stále se drží klasický vánoční pohled, který své spektrum rozšířil i do blikajících sfér a svým rozkročením od kýče až po skutečné umění uspokojí každého. Nejspíš odolá i čerstvé a dravé konkurenci, kterou jsou
sociální sítě. Tam jde život ještě zcela jiným tempem, takže predikce nějakého vývoje by se snad mohl odvážit jedině Český hydrometeorologický ústav – a měla by stejnou výpovědní hodnotu jako tzv. dlouhodobá předpověď počasí. Ze subjektivního pozorování prozatím vyplývá, že na Facebooku pomalu vzalo za své zařazování přátel k nějakému vánočnímu motivu (kdo FB používá, ví, oč jde, kdo ne, bude to mimo jeho možnosti pochopit, stejně jako to, proč se mnohdy zcela cizím lidem říká přátelé), protože se mezitím usnadnilo přiřazení a sledování videosekvence. Nechme se překvapit, co přijde dál.
Na závěr trochu osobně z pozice pozorovatele celého toho frmolu, který nanejvýš podepíše několik pohlednic, odpoví na nějaké přání, ale především je přesvědčen, že jeho blízcí a známí dobře vědí, že jim přeje radostné a požehnané Vánoce a šťastný a úspěšný Nový rok. Když už to trochu flákám v jiných oblastech a například jsem se nikdy ani nepokusil složit SMS-báseň, a když už existuje tato platforma blogu, o níž se nám také ještě docela nedávno ani nesnilo, dovolím si do svého přání zahrnout všechny čtenáře. Ať jsou svátky Kristova narození časem načerpání dobré vůle pro celý nový rok! Upřímně
Filip Breindl
P.S. Článek není výzvou k zasílání rýmovaných SMS ani k vytváření vánočních postů s pisatelem na Facebooku 🙂